Start
Wie?
  -Biografie kort
  -Biografie lang
Wat?
  -Fictie
  -Non-fictie
Boeken
  -4+
  -10+
  -12+
  -14+
Verhalen
Vraag en antwoord
Media
Links
Links
Contact
Claire Hülsenbeck
 
De grote treinreis


 
   

 

Sophia en haar knuffel Wolletje zijn altijd samen. Ook als ze bij oma en opa logeren. Maar in de trein terug naar huis valt Sophia in slaap. Als opa haar uit de trein draagt, blijft Wolletje alleen achter. Hij beleeft een avontuur vol kleuren, lampjes en treinkaartjes, maar… niemand hem kan verstaan. Dat kan alleen Sophia. ‘Waarom ging je in je eentje met de trein?’ vraagt ze als hij eindelijk weer thuis is. Wolletje wordt er boos van. Wie is hem vergeten? Wie liet hem in de trein liggen? Dan bedenkt hij zich...

De grote treinreis
Prijs: 12,95
ISBN 978 90 261 2373 3


 
     
  Reacties  
     
 

Mijn kinderen zijn dol op ‘De GROTE treinreis’. Max vooral (4 jaar). Ze heeft het zelfs meegenomen met spelen bij oma, zodat ze het nog een keer kon horen. Ze is dol op Wolletje, vindt het een prachtige naam en is dol op Sophia. Ze vindt dat ook een prachtige naam. En ze heeft van die mooie clipjes in haar haar. Milo (8 jaar) vond het mooi dat Wolletje voorin de trein mocht.  Pie (6 jaar) vond vooral het boos worden goed van Wolletje zelf. En dat ze elkaar daarna knuffelden.  Boelie (2 jaar) noemde alle dieren op in de kamer en de opa en oma. Ze is heel gefascineerd door de kamer en dat ze aan het eind treintje spelen.
Een moeder

‘De grote treinreis’ is een bijzonder leuk boek met veel herkenbare onderwerpen en een echt Nederlandse setting: de trein is geel en blauw, en het uitzicht vanuit het rampje kan met al haar koeien, weilanden en molens haast niet Nederlandser zijn. De prima bij de doelgroep passende tekeningen zorgen dat er eigenlijk geen woorden nodig zijn om het verhaal te snappen, wat het een aanwinst voor menige boekenkast of bibliotheek maakt.
Kidslob.nl

Wat dit prentenboek zo bijzonder maakt, is dat je 1 verhaal kunt lezen, maar er is nog een verhaal. Een verhaal met alleen maar plaatjes. Deze staan naast het verhaal van Wolletje en volgen opa op zijn zoektocht naar Wolletje.
Vooroma.nl

 
     
  Wat kan een voorlezer doen?

1. VOORBEREIDEN

2. BLADEREN

3. VOORLEZEN
 
4. NAPRATEN
 
5. VERWERKEN

 
     
  VOORBEREIDEN  
     
  a.Het omslag
Begin met de voorkant te bekijken, praat er samen over. Waar zou het over gaan? Kijk een kindje met een knuffel, ze zitten in de trein, denk ik. 
En wat zie jij?

Treinspelletjes spelen met het boekomslag.
Met name: ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet...’
Eerst met dingen, dieren en mensen, daarna met kleuren.
Het spel met  de kleuren kun je ook met sommige andere pagina’s goed spelen.
Ook kun je de kleuren laten aanwijzen als de naam daarvan in de tekst voorkomt.

De eigen ervaringen en woordenschat
Heb jij wel eens een trein gezien? Ben je wel eens op reis geweest met de trein?
Wat is ‘op reis’?
Waar ging je naartoe?
Wie ging er met je mee?

b. De schutbladen: woordenschat 
Het meisje in het boek gaat logeren
Ben jij wel eens gaan logeren?
Wat is dat logeren? 
Bij wie heb jij wel een gelogeerd?
Hoe lang, hoeveel nachtjes bleef je daar dan slapen?
Sophia heeft  haar knuffel mee uit logeren genomen.
Ze spelen samen met een trein.
Heb jij ook een knuffel”
Sophia heeft een schaapje.
Wat heb jij voor knuffel?
Hebben jouw oma en opa ook speelgoed?

thema-woorden 
Wat zie je allemaal bij de speelgoedtrein van Sophia?
Bladerend kijken naar de echte trein in het boek
Vooral aan de orde stellen: station, treinkaartjes, (een conducteur zegt: vervoersbewijzen)
kaartjesautomaat, machinist, conducteur, kaartjes stempelen,
Mogelijk ook: perron, rails,  seinen, wissels.

gevoelswoorden
Sophia houdt heel veel van haar knuffel, hij heet Wolletje (waarom?)

Voorlezen: Wolletje en Sophia doen altijd alles samen, dus ook logerenbij oma en opa.

Hou jij ook zoveel van je knuffel?
Wat doe jij met hem of haar?

De hoofdpersoon benoemen
Wolletje is een schaapje, hij wil graag altijd bij Sophia zijn. Hij gaat een groot avontuur beleven, luister maar...
 
     
  BLADEREN  
     
 

De verhaallijn benoemen
Bladerend de verhaallijn en de belangrijkste emoties bespreken aan de hand van de tekeningen

Kijk... hier zijn ze op het station. Ze gaan zeker weer naar huis. 
Ik geloof dat Sophia in slaap valt
Ze laten Wolletje liggen, opa merkt het niet...
Wolletje is bang, denk je niet?

Sophia merkt dat haar knuffel er niet is. Ze huilt heel hard!
Wat doe jij als je knuffel kwijt is?
Haar moeder belt opa  op
Die holt gauw terug naar het station. Waarom? Hij gaat Wolletje zoeken.

En wat doet Wolletje intussen?
Wat denk je...blijft hij nu voor altijd bij dat jongetje?
Wat doe jij als je iets gevonden hebt?
Ben jij wel eens iets kwijtgeraakt?
Wat doe je dan?

De conducteur heeft Wolletje meegenomen
Hij mag bij de machinist zitten
Vindt hij dat leuk?
Zou jij dat leuk vinden?

Als de trein stopt brengt de conducteur Wolletje naar de ‘gevonden voorwerpen’
Wat betekent dat?
Waar breng jij iets heen als je iets gevonden hebt?

 
     
  VOORLEZEN  
     
  Nu stoppen met bladeren en gaan voorlezen. Meestal is het leuker om niet de hele afloop te vertellen. De kinderen moeten kunnen meeleven, maar niet hun nieuwsgierigheid verliezen.
Juist daardoor blijft het voorlezen een gezamenlijke activiteit van voorlezer en kind als twee gelijkwaardige mensen. En dat is precies wat voorlezen zo spannend maakt en zo anders dan de meeste andere activiteiten. 
 
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Zullen we gaan lezen?

NB. Tijdens het voorlezen de lijn van Sophia meenemen in het lezen van de tekst
Sophia in intussen thuis. Ze weet nog niet dan Wolletje er niet is... ze slaapt nog... op de bank...
 
     
  NAPRATEN  
     
  Als het boek uit is, naar de emoties vragen

Hoe vond Wolletje het om vergeten te worden?
Wat vond hij het ergste?
Praat jij ook met je knuffel? In je hoofd of hardop of fluister je, zoals Sophia.
Waarom kan alleen Sophia hem horen?
Waarom neemt de conducteur Wolletje mee?
Waarom holt opa zo hard?
Waarom wordt Wolletje boos op Sophia?
Maar waarom zegt hij dat niet?
Is Wolletje blij dat hij weer thuis is?
 
     
  VERWERKEN  
     
  - teken je eigen knuffel(s). Schrijf er samen met het kind wat tekst bij, waarbij vooralde gevoelswoorden en hoedanigheidswoorden van belang zijn (Dit is mijn liefste knuffel. Ik hou van hem omdat... Als ik hem kwijtraak, ga ik...) 

- teken je opa, oma of iemand anders bij wil je soms gaat logeren of bij wie je graag eens zou willen logeren, liefst ook nu de tekst erbij die het kind erbij vertelt.

- rollenspel waarbij de gelijktijdigheid uitgespeeld wordt :
aan de ene kant:  het jongetje met Wolletje op schoot,  de conducteur,  de machinist 
aan de andere kant: Sophia, moeder en opa
Steeds vragen: wat doet hij/zij intussen

- kringgesprek over gelijktijdigheid
Wat doet jouw moeder, vader, oma, opa, buurvrouw, broer, zus, als jij op school zit?
Wat doet de juf als jij thuis bent?

- een verteltafel maken rond het boek, Met een treinrails en poppetjes en een schaapje. Liefst zodanig dat er echt mee gespeeld kan worden, waardoor de aangeleerde woorden actief kunnen worden in de woordenschat en niet passief blijven. Dit is met name van belang voor de gevoelswoorden!
 
 
Wat is een verteltafel?

Een verteltafel
 
  Terug  
     
©2006 C. Hülsenbeck