Start
Wie?
  -Biografie kort
  -Biografie lang
Wat?
  -Fictie
  -Non-fictie
Boeken
  -4+
  -10+
  -12+
  -14+
Verhalen
Vraag en antwoord
Media
Links
Links
Contact
Claire Hülsenbeck
 
Joris en het kalfje
 
 

"Bella Drie is nieuwsgierig. Ze wil alles weten, alles zien.
Waarom moet ik bij de andere koeien blijven? denkt ze. Zo ontdek je nooit iets.
Joris wil ook veel weten, maar alleen over boten.
‘De wereld is groter dan een boot,’ zegt oma soms. Maar dat wil Joris niet horen.

Tot op een dag alles verandert. De kudde ontdekt een boot met een kleine kapitein.
En Joris? Die ontdekt een weiland vol koeien.
In dit prentenboek kun jij ook van alles ontdekken. Je leest één verhaal, je ziet er twee!"

 

 
  Klik hier voor een presentatie van het binnenwerk!


Joris en het kalfje
Hillen, Amsterdam, 2006
ISBN 90 8576 013 5

 
     
  De stad en het platteland komen elkaar tegen. Bella Drie en Joris willen allebei maar één ding. Tot ze elkaar zien. Dan begint Bella Drie te begrijpen dat de tradities van de kudde ook belangrijk en goed kunnen zijn. Terwijl Joris ontdekt dat de wereld groter is dan hij altijd heeft gedacht. 
Heel jonge kinderen ontdekken in dit boek allerlei grapjes, verschillen en overeenkomsten. Wie wat groter is, maakt kennis met het verschijnsel van de gelijktijdigheid. En soms ontdekt iemand de overeenkomsten in de beelden, in de situaties en in het perspectief. Dan kun je gaan nadenken over liefhebberij of obsessie; overdrijving of nuance; ik of wij.
 
     
  Reacties  
     
 

'Joris en het kalfje is op alle fronten de  moeite waard. Zo is de opbouw van Claire Hülsenbecks verhaal erg verrassend. Pas op de voorlaatste pagina ontmoeten de hoofdpersonen elkaar. Dan vaart Joris langs de sloot, die Bella Drie's weiland omringt. Zijn bootje wekt de nieuwsgierigheid van de kudde waartoe Bella Drie behoort. De lezer weet inmiddels dat het eigenwijze kalfje de dingen vooral zelf wil ontdekken. Dat  Joris gek is op bootjes en alles wat annex is, is dan ook al bekend.

Verder kent het boek een originele vormgeving. Joris' verhaal is alleen in beeld te zien en wel op de linkerpagina, Bella Drie's belevenissen zijn voorzien van teksten en staan rechts. Joris' huiskamer, bad en auto steken af bij Bella Drie's groene leefomgeving. De lezer blijft zich tot het allerlaatst afvragen wat de  twee nu met elkaar verbindt. Maar dan wijken de nautische accessoires in de kamer van Joris voor een koeienprint. De schitterende tekeningen zijn van de hand van Xantha-Iris Vorst.'
Leeuwarder Courant

'De verftechniek en het kleurgebruik geven de illustraties een dromerige en intieme sfeer. (...) De tekst heeft een enigszins filosofisch karakter maar is mede door het eenvoudige woordgebruik goed te volgen door jonge kinderen.'
NBD/Biblion

'‘Op een dag in de lente, als Bella Drie nog een kalfje is, leert ze een nieuwe woord.' En dat woord is: kudde. Bella moet bij de kudde blijven. Maar dit eigenwijze kalfje gaat liever op onderzoek uit. Ze denkt na over alles wat ze om zich heen ziet. Of Joris óók veel nadenkt weet je niet, wel weet je dat Joris van boten houdt. Papieren bootjes vouwen, bootjes in bad, grote schepen bekijken in de haven en uiteindelijk een echte tocht met een boot. Joris' verhaal is zonder woorden.

Xantha-Iris Vorst tekende Joris in haar eerste prentenboek ‘Joris en het kalfje'. De tekeningen zijn oer-Hollands: boten, koeien, weides en sloten. Mooi, lieve tekeningen met veel sfeer en kleur. Op de ene bladzijde zie je Joris' verhaal en lees je de woorden van Claire Hülsenbeck, die bij het verhaal van Bella horen. En dat verhaal, het verhaal van Bella dus, is op de bladzijde ernaast getekend. In het begin heb je even niet door hoe het zit, maar daarna is het best grappig. Uiteindelijk ontmoet Joris Bella en zij verandert zijn leven, of in ieder geval zijn kamer.  
...de moeite waard.'

Leesfeest

 
     
  Claire met een workshop over 'Joris en het kalfje'  
     
  Workshop  
     
  Meer doen met ‘Joris en het kalfje’/filosoferen in de schoolklas  
     
 
  • groep 1/2/3
    • woordenschat uitbreiden
      • In het boek te bladeren en alle woorden en tevens alle situaties bespreken die moeilijk lijken (hooi, anker, kapitein, hobby, kudde, op een dag, twijfelen, aarzelen, kiezen, distel, maaien, afgemaaid, enzovoorts) dit gaat beter met (samen met de kinderen) een maquette, een verteltafel van de twee situaties in het boek: stad en platteland.
    • waarnemen
      • zoek de overeenkomsten en verschillen van de schutbladen
      • zoek details
      • zoek verschillen en overeenkomsten tussen stad en platteland
    • identificeren, emoties herkennen en benoemen
      • is Bella hier blij of trots? Boos of een beetje een opschepper?
      • Als jij in het boek was... wat zou je dan doen? Aan Bella vragen? Tegen Joris zeggen?


  • groep 3
    • gelijktijdigheid
      • wat doet Joris terwijl Bella.... /wat doet je moeder terwijl jij hier op school zit...?


  • groep 4/5/6
    • de basale thema’s
      • Bella wil er niet altijd bij horen, maar leert toch op de kudde te letten/ waar hoor jij bij en wil je dat? (familie, vrienden, clubs, een land, een ras, een sexe) je kracht verkennen en vergroten (Bella gaat zelf dingen ontdekken/ wat en wanneer kies jij?) Joris heeft een hobby/ dat wordt wel heel erg (heb jij een idool? een hobby, fan van iemand...) .


  • groep 7/8
    • relativeren en kiezen
      • Bella ontdekt het afwegen van de normen en tradities (de kudde) tegen haar eigen ontdekkingen/ heb jij ook? herken je dat? wat is dan 'eigen verantwoordelijkheid'? Joris ontdekt dat de wereld is groter dan een boot/ heb jij ook? herken je dat? wat is 'je open stellen voor'?
      • de beeldritmes en de perspectiefwissels (jouw perspectief en jouw standpunt ontdekken)
 
     
  Diapresentatie  
     
 






















 
 
     
  Terug  
     
©2006 C. Hülsenbeck